.::: تـــبــلــیــغــات بـــرتـــر :::.

برای ثبت لینک وبلاگ و وب سایت شرکت ها آماده همکاری می باشیم

.::: تـــبــلــیــغــات بـــرتـــر :::.

برای ثبت لینک وبلاگ و وب سایت شرکت ها آماده همکاری می باشیم

لیتک خبر : http://roozna.com/2009/7/5/EtemaadMelli/961/Page/1/index.htm

کد خبر: 4683

تاریخ خبر: Sunday, July 05, 2009

در اولین گام سیاسی پس از انتخابات

موسوی حزب تاسیس می‌کند

گروه سیاسی: میرحسین موسوی حزب تاسیس می‌کند. نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس که در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم توانست آرای قابل‌توجهی را از مردم کسب کند، تصمیم گرفته است که برای ادامه فعالیت سیاسی خود، یک حزب سیاسی فراگیر با تاثیرگذاری بر لایه‌های قدرت تاسیس کند. او در آخرین بیانیه خود خبر داد که «گروهی از نخبگان بر سر آنند که گردهم آیند و با تشکیل جمعیتی قانونی صیانت از حقوق مردم را پیگیری کنند... اینجانب نیز به این جمع می‌پیوندم

 

به این ترتیب میرحسین موسوی در دومین گام سیاسی خود، تصمیم می‌گیرد یک بار دیگر فعالیت حزبی خود را برای ارتباط ارگانیک با مردم و هواداران میلیونی خود آغاز کند. موسوی پس از انقلاب با تشکیل حزب «جمهوری اسلامی» به این حزب حکومتی پیوست. حزبی که لبه‌ تیز انتقادات خود را متوجه دولت بنی‌صدر کرده بود و توانست بنی‌صدر را از ریاست‌جمهوری خلع کند. در آن مقطع آیت‌الله محمدحسینی بهشتی دبیرکل این حزب بود و محمدجواد باهنر، آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری، هاشمی‌رفسنجانی و میرحسین موسوی از اعضای موثر آن بودند. حزب جمهوری اسلامی البته روزهای سخت و پرفرازونشیبی داشت. از یک سو بنی‌صدر که رئیس‌جمهور بود تلاش می‌کرد تا تمام کارشکنی‌ها را به گردن این حزب و اعضای رده بالای آن که عضو شورای انقلاب بودند، بیندازد و از دیگر سو جریان ترور که توسط گروهک مجاهدین خلق راه‌اندازی شده بود، سران حزب را هدف قرار داده بود. میرحسین موسوی در آن مقطع نه‌تنها در حزب جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد، بلکه سردبیری روزنامه جمهوری اسلامی، ارگان این حزب را برعهده داشت. حزب جمهوری اولین حزب سیاسی بود که پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد. اگرچه چندسالی بعد چراغ این حزب خاموش و فعالیت‌های آن فروکش کرد اما نیروهای برآمده در انقلاب توانستند، پس از مدتی فعالیت‌های حزبی خود را ادامه دهند. عده‌ای از گروه‌هایی که قبل از انقلاب فعالیت چریکی- نظامی داشتند در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گردهم آمدن با این حال به علت وقوع جنگ از یک سو، اتفاقات دهه 60 از دیگر سو فعالیت‌های سیاسی-حزبی امکان فعالیت نداشتند. سازمان مجاهدین انقلاب نیز به علت اختلافات درون گروهی فعالیت‌های خود را تعطیل کردند. نه جامعه روحانیت مبارز فعالیت خاصی داشت، نه حزب جمهوری اسلامی تلاش می‌کرد چراغی بیفروزد و نه حتی دیگران. سال 66 پس از آنکه اختلافات در جامعه روحانیت مبارز بر سر انتخابات مجلس افزایش یافت، گروهی از روحانیون مانند مهدی کروبی، سیدمحمد خاتمی و موسوی‌خوئینی‌ها محمدرضا توسلی و امام جمارانی از  مجمع روحانیون مبارز را راه‌اندازی کردند تا فعالیت سیاسی خود را از این طریق دنبال کنند.

 احزاب دولت‌ساختاری

با این حال با تشکیل دولت هاشمی‌رفسنجانی، او بر آن شد فعالیت‌های حزبی را ارتقا دهد. به همین دلیل تلاش‌ها به این سو منجر شد تا حزب کارگزاران سازندگی تشکیل و در آستانه مجلس پنجم اعلام وجود کند. کارگزاران یک حزب دولت ساخته بود. هم دبیرکل آن و هم دیگر اعضای حزب وابستگی‌های زیادی به دولت هاشمی‌رفسنجانی داشتند.

این اتفاق گویا رویه‌ای شد برای دولت‌های بعدی. چه آنکه در دولت سیدمحمد خاتمی حزب مشارکت متولد شد که اغلب اعضای آن در دولت سیدمحمد خاتمی نقش‌آفرین بودند.  حتی در سال 84 نیز محمود احمدی‌نژاد تلاش کرد یک ستاد انتخاباتی به نام «رایحه‌خوش خدمت» را تا حد یک حزب سیاسی ارتقا دهد و آن را یکی از اضلاع معادلات انتخاباتی بداند. اما از آنجایی اعضای این ستاد انتخاباتی، ریشه حزبی نداشتند، هیچ یک نتوانستند جایگاهی در بین سران جناح راست بیابند. اما در سال 84 یک اتفاق جدید در فرآیند حزبی ایران رخ داد.

 احزابی که پس از شکست تاسیس شدند

در سال 84 نه‌تنها مهدی کروبی اعلام کرد که یک حزب سیاسی راه‌اندازی می‌کند، بلکه هاشمی‌رفسنجانی نیز سخن از تشکیل «جبهه اعتدال» به میان آورد تا تمام کسانی را که در مرحله دوم انتخابات از او حمایت کرده بودند، شامل شود. اما به همان  اندازه که کروبی در جدایی از مجمع روحانیون مبارز و تشکیل حزب «اعتمادملی» جدی بود، هاشمی‌رفسنجانی در تشکیل «جبهه اعتدال» از خود سستی نشان داد.

اینگونه بود که تنها پس از چندماه از انتخابات ریاست‌جمهوری، مهدی کروبی یک حزب راه‌اندازی کرد، مجوز روزنامه گرفت و فعالیت‌های را برای راه‌اندازی یک تلویزیون ماهواره‌ای به نام «صبا» آغاز کند. اطرافیان احمدی‌نژاد نیز تلاش داشتند که یک حزب دولت ساخته راه‌اندازی کنند اما از جایی که سران جناح راست مشروعیتی بر آنها قائل نبودند و آنها را عنصر تشکیلاتی نمی‌دانستند، دولت نهم نتوانست هیچ‌گاه، حزبی تاثیرگذار راه‌اندازی کند. به همین دلیل سیاست گریزان از احزاب موجود را اتخاذ کرد و تلاش نمود با دوری از احزاب موجود، فعالیت‌های خود را به پیش ببرد. بلافاصله دولت در انتخابات سوم شوراها و بعد از آن انتخابات مجلس هشتم پی‌برد نیاز به افراد حزبی دارد تا بتواند از آنها در لابی‌های سیاسی استفاده کند. به همین دلیل تلاش دولت معطوف به آن شد که کمی به سوی احزابی مانند موتلفه گردش کند و با وعده پست در کابینه از نیروهای آنان در مجلس و احزاب بهره بگیرد.

 میرحسین حزب تشکیل می‌دهد

در انتخابات ریاست‌جمهوری 88 نیز اگرچه چهره‌های مطرحی مانند میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی پا به میدان گذاشتند اما این افراد هرکدام جداگانه فعالیت‌های حزبی را در توشه خود داشتند و ضمن آن برخی از احزاب نیز تمایل نشان دادند که از آنها حمایت کنند. وقایع انتخابات و حوادث پس از آن، نقطه عطفی بود که باعث شد میرحسین موسوی تصمیم بگیرد، پای مردمی که به او رای داده‌اند بایستد و از آرای آنان دفاع کند. به همین منظور او تلاش خود را معطوف به تشکیل یک حزب سیاسی می‌کند که از هم‌اکنون برخی مطالبات آن نیز مشخص است. حزب میرحسین موسوی که هنوز نامی برای آن مشخص نشده است، تصمیم دارد در این مرحله «اجرای اصول معطل‌مانده قانون اساسی» را در دستور کار خود قرار دهد. اگرچه میرحسین موسوی تاکنون فقط وعده تشکیل حزب سیاسی – مردمی خود را داده و هیچ‌گونه توضیحی درباره اعضای آن نداده اما می‌توان حدس زد که چه کسانی می‌توانند به این حزب بپیوندند. موسوی در طول مناظره‌های تبلیغاتی خود بارها از حلقه‌ای نام برد که اطراف او را گرفته و آنها نه‌تنها «پاک» هستند، بلکه افراد معتمدی هستند که هیچ‌گونه مشکل مالی – سیاسی نداشته‌اند. محمدرضا حسینی‌بهشتی، علیرضا حسینی‌بهشتی، بیژن نامدارزنگنه، ابوالفضل فاتح، قربان بهزادیان‌نژاد، علی عرب‌مازار از جمله کسانی هستند که در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دهم گرد میرحسین موسوی جمع شدند و حلقه اول یاران او را تشکیل دادند.

با این حال اگر حزب میرحسین موسوی که احتمالا با نماد سبزرنگ فعالیت خواهد کرد، تشکیل شود، منحصر به این افراد نخواهد ماند. طبیعتا برخی از اعضای احزاب دیگر ممکن است از حزب خود جدا شده و به حزب سبز میرحسین موسوی جذب شوند. ممکن است حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب که در انتخابات اخیر تمام‌قد از میرحسین دفاع و حمایت کردند، برخی اعضای خود را در حزب میرحسین موسوی بیابند و آرام‌آرام فضای سیاسی کشور، تحولات جدیدی را در حوزه احزاب مشاهده کند. بی‌شک حزب سبز موسوی، در کنار حزب اعتماد ملی کروبی به علت آنچه در انتخابات ریاست‌جمهوری رخ داد، پیشاپیش دیگر احزاب و گروه‌های دوم‌خردادی قرار می‌گیرند.

میرحسین موسوی اگر می‌خواهد حزب تشکیل دهد، البته ناچار است یک بار دیگر پا به ساختمان وزارت کشور بگذارد. ساختمانی که از آن خاطره خوشی ندارد. این اتفاق ممکن است تا قبل از پایان دولت نهم رخ دهد. چراکه اگر او ریاست احمدی‌نژاد را بر دولت دهم مشروع نداند، برای ریاست دولت نهم، مشروع می‌داند و به همین دلیل بعید نیست که حزب سبز او قبل از پایان دولت نهم مجوزش را دریافت و در قالب یک جمعیت اقتصادی – سیاسی اعلام موجودیت کند. البته ممکن است میرحسین موسوی و اطرافیان او ترجیح دهند که جمعیت توحید و تعاون را که چندین سال است فعالیت می‌کند، تا سطح یک حزب سیاسی ارتقا دهند. به همین دلیل باید از هم‌اکنون منتظر فعالیت‌های اخیر موسوی و هواداران او ماند. اگرچه فعالیت‌های آنها بی‌واکنش نیست.

 واکنش مخالفان میرحسین

البته در این میان مخالفان میرحسین موسوی تلاش می‌کنند که او نتواند به اهداف خود برسد. روزنامه کیهان که برخی از اعضای آن عضو دولت محمود احمدی‌نژاد شدند و از رانت‌های دولتی برخوردار است، روز گذشته تاسیس حزب توسط میرحسین موسوی را به «ستون پنجم» تعبیر کرد که قرار است از «آتش زیر خاکستر» استفاده کند.

حسین شریعتمداری مدیرمسوول کیهان معتقد است که موسوی به دنبال آن است که از «آتش زیر خاکستر و حفظ آن به عنوان یک دمل چرکین و نیشتر نخورده برای آتش‌افروزی و فتنه‌انگیزی در آینده» استفاده کند. به همین دلیل او بیانیه آخر موسوی را یک «پروژه دیکته شده از سوی آمریکایی‌ها» قلمداد کرده و هدف آن را «فرار از مجازات قطعی به جرم قتل انسان‌های بی‌گناه... و ایفای نقش ستون پنجم آمریکا» دانسته و تاسیس حزب موسوی را نه‌تنها قانونی نمی‌داند و نمی‌خواند او می‌گوید: «حزبی که آقای موسوی در بیانیه اخیر خود از تلاش برای تاسیس آن خبر داده است، نمی‌تواند قانونی باشد زیرا اعضای اصلی آن نظیر میرحسین موسوی و محمد خاتمی به ارتکاب جرائم متهم هستند

سرمقاله‌نویس کیهان به همین دلیل معتقد است که میرحسین حزب خود را «غیرقانونی» تشکیل داده است و چاره آن این است که «چشم فتنه را باید کور کرد.» به‌این ترتیب به نظر می‌رسد فاز جدیدی از برخورد با میرحسین موسوی و اطرافیان او به بهانه تشکیل حزب خود به زودی آغاز می‌شود و این فرآیند معلوم نیست تا کی ادامه پیدا کند

 

روزنامه اعتماد ملی

نظرات 2 + ارسال نظر
sudn 1388/04/16 ساعت 08:49

ضمن عرض تبریک به شما دوست عزیز که توانسته اید با زحمات فراوان وبلاگ بسیار زیبای خود را به ثبت برسانید...و تشکر فراوان بابت مطالب بسیار ارزنده و فواید ان برای هر بازدید کننده ای...شما را به گروه بزرگ اوکسین ادز جهت درج وبلاگ خود و زیباسازی محیط وبلاگ، به ازای ثبت وبلاگ و واریز پول توسط ما به شماره حساب بانکی شما دعوت مینماییم...
ثبت نام با شما....بازدید روزانه از وبلاگتان و واریز پول به حساب بانکی شما توسط ما...کافیست در سایت زیر ادرس وبلاگ و شماره حساب بانکی خود را درج نمایید..در هر کجا که هستید..بعد از 24 ساعت تاثیر انرا خواهید دید..به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع:
http://www.oxinads.com/?a=22810
همچنین سایت های پر بازدید ایران ، عضویت فعالی دراین گروه دارند....به ازای هر کدام از وبلاگهایتان پول در میاورید......تعداد زیاد اعضای این گروه نشاندهنده رسمیت این گروه و هیچ گونه سوء استفاده است. فقط وبلاگ خود را ثبت نمایید و پول پارو کنید...بدون هیچ گونه چشم داشت و تضرر مالی....در هر کجا و در هر زمان و درهر وضعیت مالی که هستید..به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع فقط در اینجا:
http://www.oxinads.com/?a=22810
http://www.oxinads.com/?a=22810
ما منتظر شماییم به ما بپیوندید
درضمن برای فعال شدن حسابتان باید کد بنر ها را در سایتتان قرار دهید

متشکر از شما دوست عزیز برای این لیتک

سلام
دوست عزیز وبلاگ پر محتوا و جذابی داری امید وارم تداوم داشته باشه و ادامه دار باشد و همواره ازنظریاتت استفاده کنیم
در ضمن اگر هم سری به ما بزنی خوشحال میشیم که در جمع ما دوست خوبی چون شما باشد
برایت بهترینها را آرزو دارم

نظر لطف شماست دوست عزیز امیدوارم موفق باشی مرسی از نظری که دادی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد